tips & tricks

voor heldere teksten

Hoe flitsend het ontwerp van je website ook is, een website is compleet met een stevige, heldere tekst. Goede teksten maken jouw bezoeker tot klant. 

Ik geef je met liefde een aantal tips om effectieve teksten te schrijven zonder al te veel gedoe.

Webteksten? Gebruik duidelijke, beknopte taal

​Elk woord op je website dient een centraal doel. Een website is geen essay en het is de bedoeling dat hij wordt bekeken jouw favoriete publiek. Gebruik eenvoudige woorden, zinsconstructies en duidelijke taal. Probeer zinnen die jargon of industrie-specifieke termen bevatten zoveel mogelijk te vermijden. Wat koop jij liever, een 'rode, rijpe tomaat' of 'karmozijnrood fruit met een ronde vorm wat het goed doet op salades'?
Experimenteer eens met: nu, gemakkelijk, te begrijpen, eenvoudig.

​Tekstschrijven: wat is je doel?

  • Wat wil je laten zien?

  • Wat zijn je missie en visie?

  • Waar ligt jouw expertise?

  • Wie wil je bereiken met je tekst?

  • Door wie wil je waarop aangesproken worden?

  • Wat kun jij goed en op welke zoekwoorden wil je gevonden worden?

  • Wat is jouw specialiteit?

De toon van je teksten - verbinding

Een verbinding komt vaak tot stand door de manier waarop je wordt aangesproken, de toon en de stem van tekst. Sommige websites spreken rechtstreeks en concreet, zakelijk, anderen zijn lichter, persoonlijker, met plezier. De stem van je website mag passen bij jou en jouw doelgroep. Het beste is om dit consistent door te voeren, als je losjes op Instagram of Facebook communiceert, gebruik dan dezelfde 'taal' in je websiteteksten. Om een toon te creëren, maak je een lijst van 10 woorden die je merk of dienst beschrijven, die woorden (en evt. synoniemen daarvan) kun je gebruiken als kader om je gebruikers aan te spreken én te verwerken binnen je website. Belangrijk is dat je in je tekst de verbinding zoekt met je klanten; persoonlijke voornaamwoorden zijn goede optie.
Experimenteer eens met: adviseren, inspireren, ontdekken.

de kunst van het schrijven is

het net zo lang schrappen van

woorden totdat helder is wat er wordt bedoeld

Schilder een beeld

Leid je bezoekers rond alsof ze door een boek bladeren met tekst en beeld. Maak de taal op jouw website kloppend met het beeld wat je wilt laten zien. Met eenvoudige beschrijvingen kunnen je bezoekers snel zien wat je wilt overbrengen.
Experimenteer eens met:​ Krachtig, vertrouwen, passie, liefde, ijzersterk, kleur of geur.

Houd het simpel

Vermijd ingewikkelde woorden in inleidende teksten. In koppen, subheaders en de eerste zinnen van de alinea's breng je je boodschap op heldere wijze. Eenvoudige taal is gemakkelijk te begrijpen en het toont respect voor de tijd van je toekomstige klanten.
Experimenteer eens met: authentiek, eenvoudig, snel, uitgevoerd.

Schrijf Actief

Gebruik sterke actieve zinnen en werkwoorden en schrijf met een actieve toonzetting. Denk aan elke zin alsof het nu gebeurt - zorg dat jouw onderwerp actie in zich heeft.
Een leuke tip om je te helpen de actieve vorm te onderscheiden van passieve vorm:
Als je na het werkwoord "vroeger" toevoegt, en de zin klopt, dan schrijf je in de passieve vorm en kun je je tekst omzetten in de actieve vorm.
Andere tip: Vermijd 'gaan-worden' en kies woorden waarmee de actie zichtbaar wordt.
Experimenteer eens met: ontwikkelen, creëren, bevorderen, anticiperen

Bewerken, bewerken, bewerken, less is more!

​Editing is een belangrijk onderdeel van goede teksten. Lees elk woord en herlees het totdat de plaats van elk woord volkomen logisch is. Vervang saaie woorden in woorden die tot actie aanzetten. Neem een editor in de arm om jouw teksten door te nemen.

Experimenteer eens met: creëren, ontwikkelen, innoveren, te bereiken, te verbeteren.

En het laatst, maar niet onbelangrijkst: wat zijn jouw waarden?

Heb je je wel eens afgevraagd wat de waarden zijn van waaruit je werkt? Wat er voor jou persoonlijk belangrijk is in het werk wat je doet en waarom je doet wat je doet?

Het helder hebben van deze waarden gaat je zeker helpen een goed verhaal te schrijven over jouw passie en wat je doet. En het bijzondere is dat dit je gaat helpen die klanten aan te trekken die je het leukst vindt, en waarmee jij het liefste werkt.

Je kunt bij mij terecht als je hier nieuwsgierig naar bent en dit graag wilt onderzoeken. Middels een model wat ik ‘de focus’ heb genoemd, komen we tot de kern van jouw waarden en werkzaamheden.

Meer weten?

Succes met schrijven!

tekstenfee